<iframe src="//www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-TK4BMS" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden"> CEO w małym biznesie - za co odpowiada?
NN TFI Investment Partners
Notowania
 

CEO w małym biznesie

za co odpowiada?

06.02.2019

Ostatnie kilka lat mocno zmieniło krajobraz rynku pracy. Coraz częściej spotykamy się z młodymi ludźmi, których celem zawodowym jest praca „u siebie”. Freelancerzy, bo o nich mowa, stworzyli nową jakość i styl pracy.

Zakładają swoje firmy (albo działają w formule „firma bez rejestracji”) i sami dbają o każdy detal rozwoju swojej działalności. Ich determinacja i zapał często prowadzą do rozwoju jednoosobowej działalności, najpierw biuro, potem pierwsi pracownicy. „Era freelancera” trwa i nie zawsze oznacza prowadzenie firmy w pojedynkę. Freelancer często „awansuje” do rangi CEO co najmniej małego biznesu.

Tzw. „wolnych strzelców” jest już w Polsce ok. 120 tys. Szacuje się, że w przeciągu najbliższych 3 lat ta liczba przekroczy 200 tys. Trend jest wzrostowy. Tym bardziej, że ten sektor za granicą jest dużo bardziej rozwinięty. W Polsce freelancerzy stanowią 3% zatrudnionych, w Europie jest ich 15%, a w USA aż 22%.

Nie wszyscy freelancerzy zakładają działalności gospodarcze. Część z nich opiera swoją pracę o umowy o dzieło lub umowy zlecenie. Jednak nawet ci, którzy początkowo nie decydują się na firmę często zmieniają zdanie. Rozwijają się, mają więcej zleceń a brak działalności w pewnym sensie mocno ogranicza możliwości rozwoju.

Dlaczego? Z każdym kolejnym miesiącem rośnie doświadczenie, dostarczanie usług wysokiej jakości buduje coraz silniejszą markę, która pcha biznes do przodu, przychodzą nowi klienci. Posiadanie na LinkedIn w opisie trzech liter „CEO” to także pewien magnes.

Założenie działalności to szansa, ale i wielka odpowiedzialność. Nie ma jednej, kompletnej listy cech, które należy posiadać, by być dobrym przedsiębiorcą, by odnieść sukces. Do udanego biznesu prowadzi bardzo wiele dróg. Ważne są osobowość, kompetencje, ale to też często nie gwarantuje powodzenia. Założenie działalności zawsze wiąże się z ryzykiem, ale niektóre umiejętności i predyspozycje, doświadczenie i wiedza redukują ryzyko i pomagają osiągnąć cel.

 

Znaczenie miękkich umiejętności w małym biznesie

Załóżmy, że decydując się na swój własny biznes mamy już wyuczone, nabyte, wynikające z doświadczenia, przebytych studiów umiejętności twarde. Na przykład znamy się na programowaniu, mamy w jednym palcu sprawy związane z księgowością, umiemy pisać strony www, kodować itp. Możemy je potwierdzić certyfikatem czy licencją.

Powinniśmy w takim razie mocno przeanalizować to, jakimi dysponujemy umiejętnościami miękkimi. Dlaczego to takie ważne u przyszłego CEO? Umiejętności twarde wraz z rozwojem technologii są coraz częściej zastępowane robotyką. Umiejętności miękkie związane są ściśle z tzw. ludzkim pierwiastkiem. Tego nie zastąpi żadna maszyna.

A czego dokładnie dotyczą umiejętności miękkie? Członek Business Learning Institute, lider biznesowy i konsultant Jeff Nischwitz mówi: "kompetencje miękkie związane są m.in. z komunikacją, umiejętnościami interpersonalnymi i społecznymi czy inteligencją emocjonalną". Tego nie da się tak łatwo nauczyć jak kompetencji twardych. Wymagają one często długiej i głębokiej pracy nad sobą, postrzeganiem świata, siebie, opanowania ego, świadomości emocji.

Spektrum obowiązków każdego właściciela firmy, działalności gospodarczej, CEO poza wiedzą, znajomością branży oraz narzędzi obejmuje chęć ciągłej nauki i kształcenia się, podążaniem za nowinkami i odwagą wdrażania nowych rozwiązań. Poza tym powinien być zorientowany na klienta, elastyczny wobec jego potrzeb, umiejący się adaptować do zmieniających się warunków na rynku pracy, podążający za trendami, zorganizowany, umiejący rozmawiać, wykazujący zdolności interpersonalne i komunikacyjne.

Jeff Nischwitz idzie dalej definiując umiejętności miękkie na nowo - „prawda jest taka, że umiejętności miękkie są kluczowe do prowadzenia efektywnej komunikacji, bycia zaangażowanym, współpracy, odpowiedzialności i realizowania tego, czego oczekuje organizacja. To nie są miękkie kompetencje, wręcz przeciwnie - są właśnie ostrzem lidera w przywództwie”.

 

Kierunek – zagraniczne rynki

Coraz częściej spotykanym zjawiskiem wśród osób prowadzących nawet jednoosobową działalność gospodarczą jest nadawanie sobie stanowiska CEO (Chief Executive Officer). Brzmi poważnie, ale czy jest to uzasadnione? W Polsce CEO jest przeważnie kojarzony z członkiem zarządu większej firmy, to jednak za granicą nawet jednoosobową działalnością dość często przewodzi CEO.

To ma sens. Ze względu na to, że coraz częściej firmy (nawet te najmniejsze) egzystują w międzynarodowym środowisku. Właśnie z tego powodu korzysta się ze znanych na całym świecie skrótów, które najzwyczajniej w świecie ułatwiają współpracę. Inni przedsiębiorcy chcą nadać firmie nieco poważniejszego tonu, profesjonalności, która będzie dobrze odbierana przez klientów.

 

Własna firma – Czy to dobry pomysł?

Odpowiedź nie jest prosta. Zdecydowana większość osób wchodząca na rynek pracy szuka pełnego etatu, pracodawcy, firmy, w której od czegoś zacznie. Często po jakimś czasie, kiedy poznamy zasady funkcjonowania przedsiębiorstwa i zdobędziemy doświadczenie zrodzi się w głowie pomysł na prowadzenie własnej firmy. A to czy to jest dobry pomysł często przekonujemy się już w trakcie jej prowadzenia.

Własny biznes nie jest na pewno pomysłem złym, ale musimy się do tego przygotować. I nie chodzi tu tylko o wspominane już twarde kompetencje. Wielu marzycieli wyobraża sobie, że wystarczy zarejestrować działalność i bez trudu zacznie zarabiać o wiele większe pieniądze. Nie zaczniemy, ale będziemy stali przed taką możliwością. To czy odniesiemy sukces jest zależne od naszego zaangażowania, planu, przeanalizowania rynku.

Musimy stawić czoła pozyskiwaniu pierwszych klientów, pilnowania spraw księgowych, dbać o płynność finansową. Niezależnie od tego czy prowadzimy agencję interaktywną czy biuro księgowe nawet połowę czasu będą nam zajmowały sprawy organizacyjne. Jeśli będziemy świadomi tych obowiązków i będziemy chcieli przyjąć takie wyzwanie to oznacza, że już czas na spróbowanie swoich sił z założeniem i prowadzeniem działalności.

Pamiętajmy też, że często się po prostu nie udaje. Aż co trzecia młoda firma upada w ciągu pierwszego roku swojej działalności. Dlatego trzeba mieć plan B, a gdy popadło się w długi, wiedzieć jak z nich wyjść. Ale też w drugą stronę – jeśli się nam powiedzie, musimy dobrze zainwestować pieniądze.

 

Faktor przedsiębiorczości – cecha nabyta czy wrodzona?

„Przyszłość należy do humanistów” - to słowa właściciela zespołu NBA Dallas Mavericks, amerykańskiego biznesmena i miliardera Marka Cubana. Inteligencja emocjonalna i niczym nieskrępowany światopogląd to najczęściej wskazywane dzisiaj cechy wymagane od liderów, managerów, a także przedsiębiorców.

Czynnikiem decydującym o skuteczności CEO będą zatem wspominane wcześniej kompetencje miękkie, specjalistów technicznych już dziś zastępują roboty. Wielu z nas posiada te cechy naturalnie, ale to nie oznacza że nie można ich w sobie wykształcić. Trzeba chcieć, uczyć się i mieć otwarty umysł, tego nie może zabraknąć jeśli chcemy prowadzić skuteczny biznes.

Prowadzenie działalności można porównać do niekończącej się przygody, podczas której stale napotykamy nieznane dotąd trudności, wyzwania. Przychodzą chwile zwątpienia, wydaje się nam że „nie pociągniemy już dalej”. Ale to normalne, często przejściowe wyobrażenia wynikające ze zmęczenia lub nieskutecznej serii wysłanych ofert. Jako CEO małego biznesu naszym obowiązkiem jest odwołanie się do rozsądku, przemyślenia sytuacji i wdrożenia rozwiązań, które pozwolą wrócić na właściwy tor.

A gdy to już mamy opanowane nie zapomnijmy o dobrym odpoczynku!

 

Tomasz Smal

Tomasz Smal

Specjalista ds. Marketingu

W sekcji „Finanse po godzinach” otwieramy przed Tobą świat finansów. Nie używamy tutaj trudnego języka, ponieważ staramy się, by nasze treści były zrozumiałe dla każdego – nie tylko dla znawców. Nad treściami czuwa zespół specjalistów – od ekspertów, poprzez autorów i blogerów, aż po redaktorów. Wspólnie staramy się, żeby każdy wpis i każdy artykuł był po brzegi wypełniony użytecznymi informacjami.