NN TFI Investment Partners
Notowania
 

Jak nauczyć się przedsiębiorczości już na starcie kariery zawodowej?

30.03.2018

Jeżeli czytasz ten tekst, to pewnie jesteś na początku swojej ścieżki kariery zawodowej. Stoją przed Tobą niemal nieograniczone możliwości wyboru. Jedną z nich jest otwarcie własnej firmy. W Polsce (dane GUS za 2016 r.) ponad 2 miliony osób prowadziło mikroprzedsiębiorstwa . Osoby „na swoim” cenią sobie elastyczność, możliwość realizacji własnych pomysłów i finansową wolność. Chcesz tak pracować? Zastanówmy się więc wspólnie, jak można to osiągnąć.

 

Własna firma nie jest zajęciem wyłącznie dla takich rekinów biznesu jak Steve Jobs, Charles Bronson, czy, z naszego podwórka, Leszek Czarnecki. Nikt z nich nie urodził się przedsiębiorcą, ale dopiero się nim stał. Nie wyssaliśmy jej razem z mlekiem matki. Dzisiaj wiele osób podkreśla, że przedsiębiorczości można się nauczyć. Co zatem robić, żeby stać się prawdziwym biznesmanem?

 

Szlifuj swój charakter

Na samym początku ustalmy jedno. O tym, czy ktoś odniesie sukces w biznesie, nie decydują znajomości, pieniądze i pomysł. Brzmi kontrowersyjnie? Ale tak jest. Najważniejsze jest to, czy Ty sam nie będziesz największym zagrożeniem dla własnej firmy i nie położysz biznesu na łopatki brakiem takich cech osoby przedsiębiorczej jak pracowitość, kreatywność, odwaga, upór, wiara w realizowany projekt, odporność na stres, elastyczność, skłonność do podejmowania ryzyka, umiejętność nawiązywania relacji, wpływanie na innych. Warto sprawdzić, co na ten temat mają do powiedzenia praktycy biznesu, którzy osiągnęli sukces [link].

Tak się składa, że znajomości oczywiście pomagają, ale nie zastąpią w/w cech. Pieniądze zawsze się znajdą. Jeżeli będziesz odpowiednio zmotywowany, z pewnością przekonasz do swojej wizji potencjalnego inwestora. Również pomysł sam się nie zrodzi. Na rynku jest mnóstwo nowych idei, ale brak rąk do pracy, by je realizować. Wystarczy zapytać dowolnego inwestora, jak w praktyce wygląda w Polsce rynek startup-ów. Bez Ciebie, pomysłodawcy i szefa, Twoja wymarzona firma daleko nie popłynie. Jeżeli nie będziesz szlifował swojego charakteru, Twoja firma albo w ogóle nie wypłynie na szerokie wody, albo po prostu utknie na mieliźnie.

 

Cały czas się ucz

Świat goni jak szalony. Każdego dnia ulega zmianie. Coś, co parę lat temu było nowością, dzisiaj jest czymś normalnym. Gdy w 1999 r. powstało Allegro, na początku zdobyło popularność jedynie wśród kolekcjonerów. Dzisiaj jest największą platforma transakcyjną on-line w Polsce i ma 20 milionów użytkowników (dane na koniec 2016 r.).

 

Jeszcze nigdy w historii ludzie nie żyli w takim biegu. Dzisiaj prowadzenie firmy wymaga od jej właściciela nadążania za tymi zmianami, nie mówiąc już o wyznaczaniu nowych trendów. Udział w szkoleniach, czytanie fachowych wydawnictw, bycie na bieżąco z tym, co oferuje konkurencja, ciągłe pozyskiwanie wiedzy to codzienność każdego przedsiębiorcy, który nie chce zatonąć w pół drogi do wyznaczonego celu.

Nie chodzi tu bynajmniej o wiedzę teoretyczną, która jest co prawda ważna, ale o to, aby umieć ją zastosować w praktyce. Innowacyjność może polegać na bardzo małych zmianach, np. wyglądu naszej strony www lub logotypu firmy, ale bez takiego sposobu myślenia firma nie popłynie. Ciągłe uczenie się to podstawa i kolejna z cech człowieka przedsiębiorczego.

 

Czekaj na swój statek

Z pomysłami na biznes jest jak ze statkiem – zawsze przypłynie kolejny. Często będziesz myślał, że właśnie okazja na biznes życia przeszła Ci koło nosa. Nie przejmuj się tym. Jeżeli masz fundament w postaci charakteru przedsiębiorcy, to jedna stracona szansa nic nie zmieni w Twoim życiu. Na pewno trafi się kolejna i może się okazać, że będzie prawdziwym strzałem w dziesiątkę!

Planowanie kariery zawodowej nie jest proste. Mam nadzieję, że przynajmniej odrobinę Ci pomogłem i zainspirowałem, żebyś został przedsiębiorcą, a przynajmniej – kształtował w sobie odpowiednie nawyki osoby przedsiębiorczej.

Tomasz Smal

Tomasz Smal

Specjalista ds. Marketingu

W sekcji „Finanse po godzinach” otwieramy przed Tobą świat finansów. Nie używamy tutaj trudnego języka, ponieważ staramy się, by nasze treści były zrozumiałe dla każdego – nie tylko dla znawców. Nad treściami czuwa zespół specjalistów – od ekspertów, poprzez autorów i blogerów, aż po redaktorów. Wspólnie staramy się, żeby każdy wpis i każdy artykuł był po brzegi wypełniony użytecznymi informacjami.