NN TFI Investment Partners
Notowania
 

Generacja Z

pokolenie internetowych Zombie czy przedsiębiorczych indywidualistów?

07.08.2019

Generacja Z, to pokolenie ludzi urodzonych w Polsce po 1995 roku, którzy aktualnie wkraczają na rynek pracy. Generacja, która niestety, nie ma dobrej prasy. Nazywani są także pokoleniem Zombie (stąd „Z” w nazwie), gdyż nie znają świata bez Internetu. Mówi się, że „lecą do ekranów jak ćmy” i „są uzależnieni od technologii”. Jest to pokolenie nastawione głównie na komunikację drogą internetową.

Pierwszą rzeczą, którą „Zetki” robią po przebudzeniu, jest sprawdzenie na telefonie tej aplikacji, która ma najwięcej powiadomień. Ich pierwszym komputerem, który dostają średnio w wieku 11 lat jest smartfon, jak wynika z badań przeprowadzonych przez Infuture Hatalska Foresight Institute i Dentsu Aegis Network na rzecz raportu „GEN Z- Jak zrozumieć dziś pokolenie jutra”. Ponad połowa „Zetek” korzysta z aplikacji mobilnych, ale tylko takich, w których są ich znajomi czy przyjaciele. Generacja Z wykorzystuje Internet głównie w celach rozrywkowych, aby np. nawiązywać relacje w social mediach z innymi.

A jacy są naprawdę? Czy rzeczywiście są zamknięci w świecie Internetu? Jak traktują pieniądze i na co wydają? W tym artykule przytoczę niektóre mity oraz spróbuję wyjaśnić na podstawie dostępnych badań i publikacji sposób myślenia nowego pokolenia, którego jestem przedstawicielką.

 

Kontakty w realnym świecie oraz jego postrzeganie

Panuje stereotyp, że przedstawiciele Generacji Z ograniczają spotkania z człowiekiem do minimum, a realny świat to dla nich szare, okropne miejsce. Tymczasem są oni bardziej tradycyjni niż moglibyśmy się tego spodziewać. Miłość i bezpieczeństwo to dla nich najważniejsze wartości. Według raportu „GEN Z” tylko dla 26% badanych przedstawicieli Generacji Z świat cyfrowy i fizyczny stanowią jedną rzeczywistość, niemniej jednak więcej bodźców zapewnia im świat fizyczny. Na podstawie badania CAWI przeprowadzonego w styczniu tego roku na potrzebę raportu „GEN Z”, aż 54% ankietowanych deklaruje, że czuje dużą lub bardzo duża potrzebę nawiązywania bezpośrednich kontaktów z innymi ludźmi w realnym świecie. Znaczną cześć spotkań przedstawicieli Generacji Z stanowią spotkania "na mieście". Najczęstszym miejscem spotkań są domy rodziców (24%) lub galerie handlowe (16%). Tylko 10% deklaruje, że spotyka się ze znajomymi w Internecie.

Portale takie jak Facebook nie są wśród nich tak popularne, jak dla np. Millenialsów. „Zetki” wolą używać aplikacji takich jak Instagram, Snapchat czy Youtube, a Facebook to dla nich „obciach”. Chronią swoją prywatność, dlatego wolą anonimowe portale takie jak np. Whatsapp, który służy wyłącznie do wymiany konwersacji.

Według raportu „Jak kupuje Generacja Z” przygotowanego przez Accenture i FashionBiznes.pl, w ciągu kilku lat pokolenie Z stanie się najważniejszą grupą konsumentów na rynku, dlatego firmy już dziś powinny skupiać swoje działania na poznawaniu jej zachowań oraz budowaniu strategii odpowiadającej wymogom tej grupy. Zwłaszcza, że różni się ona tak znacząco od poprzednich pokoleń. Większość przedstawicieli tego pokolenia ponad połowę swoich podstawowych zakupów dokonuje przez Internet. Zakłada się, że w najbliższych latach ich proces zakupowy będzie opierać się na spersonalizowanych doświadczeniach, zbudowanych przez rzetelną komunikację, natomiast sama transakcja będzie się odbywać w tle.

 

Oczekiwania względem marek, czyli najlepsza strategia na przyszłość dla kluczowej grupy konsumentów

Badanie „Jak kupuje Generacja Z” z kwietnia 2019 roku pokazało, czym wyróżniają się konsumenci Generacji Z, na co zwracają uwagę na tle starszych pokoleń oraz jakie mają oczekiwania względem innych marek. Najważniejsze dla „Zetek” są:

  • autentyczność brandów - marki powinny być transparentne oraz autentyczne w swoich działaniach. Generacja Z jest o dziwo najbardziej krytyczna porównując ze starszymi pokoleniami,
  • odpowiedzialność etyczna i ekologiczna – przedstawiciele Generacji Z wyznają silne wartości, których surowo pilnują i przestrzegają, a w związku z tym oczekują tego samego od firm. Interesują ich informacje dotyczące sposobu oraz miejsca produkcji danej rzeczy/przedmiotu, czy też pochodzenia materiałów użytych do jego produkcji,
  • automatyzacja procesów - kasy samoobsługowe czy zakupy online są najbardziej używane właśnie przez młodsze osoby, w związku z łatwością z jaką poruszają się w świecie technologii,
  • dyspozycyjność produktów - zarówno ważna jest tutaj dostępność jak i szybkość dostarczenia. „Zetki” cenią sobie marki, które sprowadzają produkty wcześniej niż inni oraz takie, w których jest opcja wysyłki ekspresowej. Młodsze pokolenia – zarówno globalnie, jak i w Polsce – są bardziej skłonne niż starsi konsumenci np. zapłacić więcej w zamian za szybsze dostarczanie zamówionego produktu,
  • innowacyjne rozwiązania - doświadczenie jest najważniejsze. „Zetki” lubią próbować nowych rozwiązań, jak np. wirtualne przymierzanie okularów. Szukają marek/ sklepów/miejsc, gdzie mogą czegoś więcej doświadczyć, takich jak: Nike+ Basketball Trial Zone New York City czy Galeria Melissa Shoe Shop London,
  • wspólne zakupy - dla Generacji Z chodzenie po galeriach handlowych jest przedłużeniem doświadczeń z mediów społecznościowych. Sklepy muszą być na tyle atrakcyjne, aby spędzanie czasu ze znajomymi było sposobem na rozwijanie kontaktów. Jest to ich jedno z ulubionych miejsc spotkań.

 

Oszczędzanie i wydatki vs generacja Z

W kontekście pieniędzy i ich wydawania widoczne są duże różnice między Millenialsami, a Generacją Z. Na podstawie danych BIG InfoMonitor oraz BIK z 2019 r. wyliczono, że osoby pomiędzy 25. a 35. rokiem życia mają długi na łączną kwotę ponad 6,5 mld złotych.

Generacja Z zdecydowanie bardziej pragmatycznie podchodzi do tematu finansów niż jej starsi koledzy. Pomimo, że odkładane pieniądze tej generacji nie przekładają się jeszcze na konkretne oszczędności, to sama potrzeba oszczędzania jest wynikiem wyznawanych wartości i potrzeb przez to pokolenie. Z jednej strony jest to pokolenie kryzysu 2008/2009 i czasów, gdzie nic nie jest pewne, a sytuacja ekonomiczna jest wciąż niestabilna. Natomiast z drugiej strony żyją w czasach o nieskończonych możliwościach. Średnia kwota jaką mają do dyspozycji w ciągu miesiąca na wydatki i przyjemności to od 51 do 100zł (29%), według raportu „GEN Z”. A jednak pomimo niewielkiej kwoty jaką dysponują, aż 54% ankietowanych deklaruje, że oszczędza pieniądze (11% regularnie, 43% sporadycznie).

 

Źródło: Raport „GEN Z”, Infuture Hatalska Foresight Institute oraz Dentsu Aegis Network, maj 2019.

 

Przedstawiciele Generacji Z

Czy jest możliwe, aby już w tak młodym wieku odnieść sukces? Owszem, jest. Przypomnijmy jeszcze, że przedstawiciele Generacji Z to osoby mające maksymalnie 24 lata, a i tak niektórym to w niczym nie przeszkadza. W tegorocznym rankingu magazynu Forbes „30 under 30” (luty 2019), który prezentuje najbardziej wpływowe osoby przed 30. rokiem życia znalazło się aż 4 Polaków, z czego 2 to przedstawiciele Generacji Z. Pierwszym z nich jest współtwórcą warszawskiego start-upu CallPage - Sergey Butko. Co prawda jest on z pochodzenia Ukraińcem, jednak swój innowacyjny biznes prowadzi w Polsce. 22-letni Sergey został najmłodszą osobą w kategorii „Technologia”. Aplikacja CallPage śledzi każdego użytkownika w czasie rzeczywistym na wybranej stronie www, działając na zwiększenie konwersji na stronie internetowej, ilości telefonów od potencjalnych klientów oraz wzrost jakości sprzedaży. W ostatnim czasie start-up odrzucił ofertę kupna złożoną przez spółkę telekomunikacyjną, a postawił na rozwój, na który zebrał aż 17 mln zł.

Drugą „Zetką” w rankingu jest 24 letni Maciej Musiał, znany polski aktor i producent filmowy. Znalazł się na europejskiej liście magazynu w kategorii Rozrywka. Maciej jest pomysłodawcą i głównym bohaterem pierwszego polskiego serialu Netflixa – „1983”. Zasłynął w roli w serialu Rodzinka.pl. Prowadzący The Voice of Poland, wielokrotnie nagradzany.

Kogo jeszcze zaliczamy do Generacji Z? Są to między innymi polscy piłkarze grający w zagranicznych klubach, tacy jak: Krzysztof Piątek (AC Milan), Dawid Kownacki (Fortuna Duesseldorf), Jan Bednarek (Southampton FC) lub znane dwudziestoletnie aktorki i influencerki, takie jak Julia Wieniawa oraz Angelika Mucha.

Jeżeli chodzi o arenę międzynarodową to zdecydowanie wygrywa Kylie Jenner, które znalazła się na liście Forbsa na pierwszym miejscu jako najmłodsza miliarderka świata. Dokładnie tak -nie Mark Zuckerberg, czy Evan Spiegel, ani Bill Gates, tylko właśnie Kylie Jenner. W trzy lata dwudziestolatka zbudowała fortunę wartą 900 mln dolarów - firmę sprzedająca kosmetyki Kylie Cosmetics. Zajęła również 2. miejsce w tegorocznym rankingu Forbsa „100 najlepiej zarabiających celebrytów na świecie”, tuż za 29-letnią piosenkarką Taylor Swift. W zestawieniu wyprzedziła osoby takie jak Cristiano Ronaldo, Kanye West, Lionel Messi czy Beyonce.

 

Wnioski i rekomendacje dla instytucji finansowych dotyczące Generacji Z

  • warto inwestować w zdalne kanały dostępu (livechat, chatbot, aplikację mobilną) i być wszędzie tam, gdzie „Zetki” (np. TicToc, Instagram, Whatsapp),
  • warto zadbać o jakość swojej strony internetowej i aplikację mobilną oraz o jej oceny i aktualizacje,
  • ważne są unikatowe i niepowtarzalne doświadczenia dla klienta w świecie finansów, odkładania pieniędzy czy inwestowania.

Dla NN Investment Partners TFI budowanie zaangażowania wśród młodych inwestorów jest szczególnie ważne. Nieustannie poszukujemy i testujemy nowe rozwiązania digitalowe, innowacyjne metody płatności czy weryfikacji, optymalizujemy stronę www i ulepszamy aplikacje mobilną. Wszystko po to, aby doświadczenie klientów NN Investment Partners TFI związane z inwestowaniem było maksymalnie wygodne i przyjemne :)

 

Warto przeczytać:

Tomasz Smal

Zosia Kowalczyk

Stażystka w Dziale Marketingu

W sekcji „Finanse po godzinach” otwieramy przed Tobą świat finansów. Nie używamy tutaj trudnego języka, ponieważ staramy się, by nasze treści były zrozumiałe dla każdego – nie tylko dla znawców. Nad treściami czuwa zespół specjalistów – od ekspertów, poprzez autorów i blogerów, aż po redaktorów. Wspólnie staramy się, żeby każdy wpis i każdy artykuł był po brzegi wypełniony użytecznymi informacjami.