16.11.2016
Koniec listopada to nie tylko przygotowania do andrzejkowej zabawy, czy rozmyślanie nad zbliżającymi się świętami. Wielu klientów instytucji finansowych działających w Polsce, 1 grudnia może niemiło zaskoczyć blokada rachunku.
Kto za tym stoi i jak uniknąć problemu z dostępem do pieniędzy?
Za taki stan rzeczy odpowiada amerykańska ustawa Foreign Account Tax Compliance Act – w skrócie FATCA i ustawa z dnia 9 października 2015 r. o wykonywaniu Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki w sprawie poprawy wypełniania międzynarodowych obowiązków podatkowych oraz wdrożenia ustawodawstwa FATCA, mająca w założeniu poprawić wypełnianie międzynarodowych obowiązków podatkowych. Jej celem jest ograniczenie unikania opodatkowania środków podlegających opodatkowaniu zgodnie z prawem Stanów Zjednoczonych.
Obowiązek złożenia oświadczenia FATCA związany jest z posiadaniem rachunku finansowego prowadzonego przez banki, spółdzielcze kasy oszczędnościowo – kredytowe, towarzystwa funduszy inwestycyjnych, domy maklerskie i zakłady ubezpieczeń.
Możemy mieć do czynienia z trzema rodzajami rachunków.
- Rachunki, które zostały otworzone do dnia 30 czerwca 2014 r. (tzw. rachunki stare) w stosunku, do których weryfikacja statusu podatnika odbywa się na podstawie danych klienta posiadanych przez instytucje finansowe.
- Rachunki otwarte od 1 lipca 2014 r. do 1 grudnia 2015 r. (tzw. rachunki z okresu przejściowego). Instytucja finansowa w przypadku nieotrzymania oświadczenia FATCA przed 1 grudnia 2016 r. jest zobowiązana do zablokowania rachunku finansowego, co w praktyce będzie oznaczało całkowitą niemożliwość korzystania i dysponowania ze zgromadzonych na rachunku środków. Zwrócić należy uwagę, że niewykonanie przez instytucję finansową obowiązku blokady rachunku finansowego zagrożone jest karą grzywny w wysokości ponad 4.000.000 zł.
- Rachunki otwarte po 1 grudnia 2015 r. (tzw. rachunki nowe) w przypadku których oświadczenie na potrzeby FATCA należy odebrać każdorazowo w trakcie procedury otwierania rachunku.
Pamiętaj, że jedno oświadczenie nie wystarczy.
Ważne jest to, że klient zobowiązany jest do złożenia odrębnego oświadczenia na potrzeby FATCA w każdej instytucji finansowej, w której posiada rachunek finansowy. Dzieje się tak, ponieważ instytucje te muszą oddzielnie przeprowadzić procesy określone w powszechnie obowiązujących przepisach.
W przypadku klientów NN Investment Partners Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych S.A. (NN IP TFI) powyższy obowiązek dotyczy wyłącznie tych inwestorów, którzy nabyli jednostki uczestnictwa funduszy inwestycyjnych NN IP TFI w okresie od dnia 1 lipca 2014 r. do dnia 30 listopada 2015. r.
Zgodnie z Ustawą FATCA w przypadku niedostarczenia w/w oświadczenia w terminie do dnia 1 grudnia 2016 r., wszystkie środki zgromadzone na rejestrach zostaną zablokowane w ciągu 3 dni roboczych po upływie tego terminu.
Blokada oznaczać będzie brak możliwości składania zleceń odkupienia, zamian i konwersji jednostek uczestnictwa posiadanych przez inwestorów Funduszy NN zarządzanych przez NN IP TFI do czasu złożenia oświadczenia.
Pamiętaj, że osoby, które nie dostarczyły jeszcze wniosków mogą je przesłać w każdej chwili - do czego gorąco zachęcamy. Wystarczy wydrukować, podpisać i przesłać wybrane i załączone poniżej oświadczenie na adres naszego Towarzystwa.
NN Investment Partners TFI S.A.
ul. Topiel 12
00-342 Warszawa
Formularze:
1. Oświadczenie o statusie FATCA dla osób fizycznych, osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, osób fizycznych wykonujących wolny zawód, osób fizycznych będących wspólnikami spółek cywilnych, na rzecz, których prowadzone są rejestry w produktach oferowanych przez NN Investment Partners TFI S.A. [POBIERZ]
2. Oświadczenie o statusie FATCA dla Klientów Instytucjonalnych, na rzecz, których prowadzone są rejestry w produktach oferowanych przez NN Investment Partners TFI S.A. [POBIERZ]
W przypadku jakichkolwiek pytań, bądź wątpliwości, prosimy klientów o kontakt z infolinią dostępną od poniedziałku do piątku w godzinach 08:00 – 20:00, natomiast w soboty w godzinach 09:00 – 14:00, pod numerem telefonu 801 690 555.
Szczegółowa informacja na temat blokady rachunku jest dostępna również na stronie Komisji Nadzoru Finansowego pod adresem:
Komunikat KNF